Ako si vybrať nový elektrobicykel?

12. 3. 2019
Chystáte si kúpiť nový elektrobicykel, ale nie ste si istí, že vyberiete správne? Neviete, na čo sa pri výbere zamerať? Nezúfajte, pomôžeme Vám, ako na to. Najprv si odpovedzte na nasledujúce otázky:

Jak_vybrat_elektrokolo

OD ŠTÝLU JAZDY PO MOTOR

Rámy majú prevedenie pánske, dámske či univerzálne, prípadne elektrobajk so zníženým nástupom. Záleží tiež na výške postavy, dĺžke nôh, zdravotnom stave a zvyklostiach každého jazdca. Pomôcť Vám môže približná tabuľka veľkostí, ale vždy je najlepšie daný bicykel vyskúšať na vlastnej koži, posadiť sa na neho, previezť sa. Jedine tak zistíte, či Vám bicykel naozaj sadne.
 
Tabulka_velikosti_SK(2)
Aby ste si jazdu na elektrobicykli naozaj užili, je potrebné si hneď na začiatku premyslieť, kde sa s elektrobicyklom budete pohybovať. Aký terén a druh jazdy preferujete. Je rozdiel, pokiaľ budete na bicykli jazdiť iba v meste alebo sa s ním budete preháňať po hrebeňoch hôr. Každý terén vyžaduje od bicykla iné vlastnosti.
 
Mestské elektrobicykle – na zvládnutie mestskej džungle

Mestské elektrobicykle si najviac užijete pri jazdení v meste, nenáročných výletoch po okolí, alebo pri výjazde napríklad na ryby po peknom chodníku okolo rieky, hrádzi. Vďaka zníženému rámu umožňujú ľahký a pohodlný nástup a zosadnutie, čo najlepšie využijete práve v premávke - v každodennej mestskej džungli pri dochádzaní do práce alebo na nákup. Blatníky umožňujú jazdu za každého počasia, na nosič môžete pripevniť brašňu alebo košík s nákupom a elektrobicykel môžete jednoducho postaviť na stojan. Nemusíte sa báť ani jazdy v šeru či v noci, pretože mestské elektrobicykle sú už z výroby vybavené predným i zadným osvetlením. Nehodia sa pre jazdu v ťažkom teréne a vyvarovať by ste sa mali i prudkým stúpaniam. Vybrať si môžete mestské elektrobicykle vo veľkostiach 17“ a 19“ (model e-City 2.7 18“). Priemer koles je 26“ e-City alebo 28“ e-Country.

Mestský elektrobicykel je pre mňa vhodný, pokiaľ 90% ciest vedie po dobre upravených (spevnených) cestách, alebo mám problém s nastupovaním na klasický bicykel a ocením nízky nástup.

Trekové elektrobicykel – do práce i na výlet, na cyklochodník i chodník

Budete bicykel využívať pri dochádzaní v meste, ale chcete na ňom vyraziť i na dlhší, nenáročný výlet? Potom je pre vás trekový elektrobajk Crussis to pravé! Ide o športovejší variant mestského elektrobicykla, ktorý však s ľahkosťou zvládne i poľné cesty alebo chodníky. Rovnako ako mestský elektrobicykel, je i trekový vybavený blatníkmi, nosičom a stojanom. Dámske trekové elektrobajky e-Savela vyrábame vo veľkostiach 17“ a 19“, pánske trekové elektrobicykle e-Gordo vo veľkostiach 18“ a 20“.

Trekový elektrobicykel je pre mňa vhodný, pokiaľ 85 % a viac ciest podnikám po cestách, cyklochodníkoch alebo dobre upravených cestách v nenáročnom teréne.

Krosový elektrobicykel – na výlet, do prírody i do práce… na krosovom bicykli je zábava

Športovejší variant trekového elektrobicykla, který má širšie plášte a väčší počet prevodov. Vďaka tomu sa skvelo hodí pre jazdu v ľahšom teréne, ale pohodlne sa na ňom zveziete i v meste, do práce alebo na cyklochodníku. Krosové elektrobicykle, na rozdiel od trekových, nemajú blatníky ani nosiče. Tie však môžete kedykoľvek dokúpiť a namontovať. Touto zmenou v podstate získate trekový elektrobicykel. Nehodí sa na jazdu v ťažkom teréne. Dámske krosové elektrobicykle e-Cross lady vyrábame vo veľkostiach 17“ a 19“, pánske krosové elektrobicykle e-Cross vo veľkostiach 18“ a 20“. 

Krosový elektrobicykel je vhodné pre tých, ktorí väčšinou využívajú cesty a cyklochodníky (cca 70%), ale radi bicykel využijú na občasnú jazdu v ľahšom teréne.

Horský elektrobicykel – do terénu, do lesa, po cyklochodníku do mesta, údolím pozdĺž rieky, po ceste? Do kopca? To je to, čo horský elektrobajk chce!

Najuniverzálnejší a najšportovejší variant elektrobicykla, s ktorým Vás nič nezastaví. Zamilujte si bezstarostnú jazdu v teréne, do kopca i z kopca, po poľných či lesných cestách a najrôznejších trasách. Pohodlne sa zveziete i po cestách a cyklochodníkoch. Horské elektrobicykle Crussis vyrábame s priemerom kolies 27,5“ e-Guera (15", 17“ a 19“) a e-Atland (18“ a 20“). Velikost kol 29“ ponúka celoodpružený e-Full (18“ a 20"), e-Fionna (17" a 19") a e-Largo (18“, 20“ a 22"). 

Horský elektrobicykel je vhodný pre tých, ktorí si chcú užívať výlety v teréne, ale občas si výjdu i na cesty či cyklochodníky. 

Informácie o dojazdu je jeden z najčastejšie položených otázok okolo elektrobicyklov vôbec. Odpoveď však nie je vôbec jednoduchá. Je to podobné, ako keď sa snažíte odpovedať, koľko kilometrov najazdíte s plnou nádržou vášho auta… Dojazd elektrobicykla ovplyvňuje celý rad faktorov:

kapacita batérie čím vyššiu má batéria kapacitu (udávaná v jednotke Ah nebo Wh), tým vyšší je skutočný dojazd elektrobicykla
stav a starnutie batérie batéria postupným starnutím prirodzene prichádza o časť svojej kapacity. Ku koncu životného cyklu batérie nebude dojazd taký ako bol na začiatku používania
použitý motor stredový pohon s torzným v porovnaní s pohonom v zadnom náboji sa senzor otáčania dokáže lepšie využiť energiu z batérie a to až o 10%
profil trasy pokiaľ budete jazdiť v kopcovitom teréne, batéria sa vybije skôr než jazdou po rovine
nastavenie asistencie pri jazde na elektrobicykli môžete voliť z piatich stupňov asistencie elektrobicykla. Prvý stupeň pomáha najmenej a zároveň spotrebuje tiež najmenej energie. Stupeň 5 pomáha najviac a najviac tiež spotrebuváva energiu z batérie
váha jazdca a nákladu vyššia hmotnosť jazdca a nákladu negatívne ovplyvňuje spotrebu energie
kondícia jazdca čím viac šliapete, motor spotrebuje menej energie
štýl a plynulosť jazdy plynulá jazda je úspornejšia oproti striedaniu rôznych jazdných režimov či častom zastavovaní a rozjazdení, ktoré znižuje dojazd
dofúknutie pneumatík / plášťov dôležité je správna nahustenie pneumatík. Podhustené pneumatiky prinášajú lepšiu priľnavosť v teréne, ale nesú so sebou i vyššiu spotrebu energie. Naopak viac nahustené pneumatiky prinášajú nižšiu spotrebu energie. Na nafukovanie pneumatík dodržujte hodnoty stanovené výrobcom uvedené na plášti, jedine tak si užijete správny pôžitok z jazdy
poveternostné podmienky ideálna je jazda pri teplote okolo 20°C a v bezvetrí. Jazda pri nízkych teplotách či silnom protivetru ovplyvňuje dojazdovú vzdialenosť. Počítajte s tým, že sa v chladu batéria elektrobicykla rýchlejšie vybije a dojazdová vzdialenosť tak môže byť kratšia až o tretinu než v iných obdobiach roka
Rozumne vybavený elektrobicykel v dnešnej dobe môžete zohnať už v cene od 1.000 Euro. Potom už záleží na vašich požiadavkách a predstavách. Cenu ovplyvňuje typ motora (stredový, v zadnom náboji), kapacita batérie ovplyvňujúca dojazd elektrobicykla a použité komponenty. Samozrejme môžete zohnať i lacnejší elektrobajk v cene do 800 Eur, ale potom musíte počítať s vyššími investíciami do servisu a údržby kola. Vo finále tak utratíte viac peňazí, než v prípade kúpy kvalitného produktu.
Motor v náboji zadného kolesa

Ide o najpoužívanejší typ umiestenia motora. Skvelo sa hodí do mestského alebo rovinatejšieho terénu, pretože od vás nevyžaduje frekvenčné šliapanie. Stačí iba otáčať pedálmi a elektrobajk ide za Vás (samozrejme s vyššou spotrebou energie).

Výhody zadného motora:
  • dobrý pomer cena/výkon
  • zrýchlenie motora
  • nekladie takmer žiadny odpor – tzn. Nie je nutné toľko šliapať, stačí ľahko otáčať pedálmi a elektrobajk ide za Vás, samozrejme s vyššou spotrebou energie
  • jednoduchý servis
 
Nevýhody zadného motora:
  • zaťaženie bicykla v zadnej časti
  • hlučnosť motora v stúpaní
  • vyššie zaťaženie výpletov bicykla
  • nutnosť použiť kľúč v prípade demontáže zadného kolesa
  • neefektívne hospodárenie s energiou pri vyšším zaťažení motora (v porovnaní so stredovým pohonom má motor v zadnom náboji vyššiu spotrebu)
  • menej citlivé dávkovanie výkonu bicykla (elektromotor pomáha viac než vy šliapete alebo  naopak menej než šliapete = zložitejšia synchronizácia
  • nie je vhodný na jazdu vo veľkých kopcoch
Motor stredový
Najoptimálnejšie umiestenie motora z pohľadu vyváženia a jazdných vlastností. Torzný (tlakový) snímač nesníma iba otáčania pedálmi, ale i silu akou šliapete. Podľa toho Vám elektrobajk pridáva pomoc. Skvelo reaguje na zmeny rytmu šliapania.

Výhody stredového motora:

  • krátka reakčná doba asistencie
  • presné a citlivé dávkovanie motora (torzný snímač presne vyhodnotí akú asistenciu poskytnúť)
  • spoľahlivosť
  • úspornosť a dlhší dojazd vďaka voľbe optimálnych otáčok
  • prípade výmeny kolies je zachované jednoduché zvesenia v podobe rýchloupínacej páčky
  • vhodný pre jazdu v kopcoch a prudších stúpaniach
 
Nevýhody stredového motora: 
  • vyššia nákupná cena
  • skrátenie životnosti reťaze cca o 15% v závislosti na štýle radenie
  • vyžaduje citlivejšie radenie prehadzovačkou (neradiť pri napnutej reťazi)

 

Od typu batérie po vlastnú skúsenosť

  • Rámová batéria – najideálnejšie miesto pre umiestnenie batérie, na ráme, namiesto fľaše na pitie. Vďaka umiestneniu v ráme nie je narušené ťažisko bicykla (na rozdiel od batérie na nosiči) a bicykel je lepšie ovládateľný. Rámové batérie môžu byť úplne alebo čiastočne integrované do rámu bicykla, vďaka čomu je ešte viac vylepšená stabilita a ovládateľnosť. Ďalšou výhodou plne integrovanej batérie je i čistý dizajn bicykla, kedy baterka nenarúša estetiku, pretože s bicyklom tvorí jednotný zladený celok. Všetky typy batérií sa dajú z elektrobajku pohodlne vybrať pre potreby nabíjania alebo ako ochranu proti krádeži.
  • Batéria na nosiči – sa najčastejšie používajú pri mestských bicyklov, kde predpokladáme využitie zadného nosiča, na ktorom je baterka umiestená. Nosič má 2 poschodia, vďaka tomu je možné na nosič umiestiť košík či brašňu a zároveň i batériu, ktorú je možné opäť v prípade potreby nabíjania alebo ochrany proti krádeži jednoducho vybrať.
Kvalita a životnosť batérie
V elektrobicykloch Crussis nájdete iba kvalitné batériové články Panasonic alebo Samsung. Najpoužívanejšie sú batérie lithium iontové (Li-ion), ktoré zaručujú dlhú životnosť a naviac sú i relatívne ľahké. Aby ste čo najviac predĺžili životnosť svojej batérie v elektrobicykli je dôležité ju pravidelne dobíjať. A to i v prípade, že elektrobajk práve nepoužívate. V tom prípade by ste mali batériu skladovať nabitú na 50 – 80% jej kapacity a dobíjať cca 1x za mesiac.
Odporučenie k batériám elektrobicyklov:
  • Batériu dobite po každej jazde na cca 50 – 80% jej kapacity (nebojte sa, batérie nemajú pamäťový efekt, naopak týmto predĺžite jej životnosť).
  • Nevyjazdite batériu do jej úplného vybitia. Snažte sa neklesnúť pod 20% kapacity.
  • Batériu nie je nutné formátovať!
  • Batériu skladujte pri izbovej teplote.
  • Dobíjajte batériu elektrobajku i v prípade nepoužívania cca 1x za mesiac a skladujte ju nabitú na 50 – 80% kapacity.
Vybrat správnou velikost kola není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Máme pro vás připravenou obecnou tabulku doporučených velikostí, ale nelze se na ni 100% spolehnout. Každý z nás má jinou postavu, rozhoduje například i délka nohou, délka rukou, náš zdravotní stav nebo zvyk (na jak velkém kole jsme doposud jezdili). Proto je nejlepší, když si necháte poradit od prodejce, který má dostatek zkušeností. Zároveň si vybrané elektrokolo můžete projet a vyzkoušet, zda vám skutečně sedne a cítíte se na něm pohodlně.
 
Tabulka_velikosti_SK(2)

Spĺňa bicykel predpisy umožňujúce premávku na cestných komunikáciách? Áno. Elektrobicykle sú v krajinách EÚ legislatívne považované ako klasické bicykle, avšak musia spĺňať určité predpisy. Aby mohol byť elektrobicykel použitý v premávke na cestných komunikáciách musia byť označené štítkom na ráme bicykla. V tomto označení je uvedené meno a adresa výrobcu (dovozcu), súlad s európskou normou EN15194-1, symbol CE a znaky 250W, 25 km/h a EPAC nebo PEDELEC. Súčasne musia byť tieto údaje uvedené v užívateľskom manuáli alebo vyhlásení o zhode. Všetky elektrobicykle Crussis tieto požiadavky spĺňajú.

Nie je nič lepšieho než si vysnený elektrobicykel vyskúšať na vlastnej koži a rozhodnúť sa podľa vlastného pocitu. Jedine tak si dokážete odpovedať na otázky, na ktoré nikde inde nenájdete odpoveď (ani v recenziách a informáciách z najrôznejších článkov). Ako sa mi na elektrobajku sedí? Je táto veľkosť pre mňa tá pravá? Je asistencia motora taká, akú som si predstavoval? Chcem vôbec tento elektrobicykel? Vyberte si teda s pokojným svedomím zo zoznamu predajcov a dohodnite si testovaciu jazdu.
Vybrané produkty na porovnanie
0/5